Купальські

Купальські пісні — це яскраве й доволі рідкісне явище в фольклорній спадщині. Що таке купальські пісні? Це обрядові співи, які виконують у період літнього сонцестояння, коли, за народним уявленням, природа досягає своєї найбільшої сили. Цей період також збігається з Петрівським постом, під час якого і святкували Купала. Петрівчані та купальські пісні подібні за мелодикою й тематикою. Купальськими називають ті, що виконуються саме в день свята.

З кожним десятиліттям дослідження народної культури цих пісень вдається зафіксувати все менше. До того ж, це свято відзначається не в усіх регіонах України, хоча день літнього сонцестояння вважається ключовою датою народного календаря. На щастя, Слобожанщина зберегла чимало купальських пісень аж до кінця ХХ століття. Варто зазначити, що в ХХ столітті купальські традиції зберігались краще, ніж інші календарні свята, бо язичницьке походження свята не викликало переслідувань.

У нашому архіві — десятки прикладів, коли купальські пісні виконувалися під час ритуалів прикрашання дерев, пускання вінків, стрибків через вогонь і обрядового «топлення» ляльок. Дівчата водили хороводи, співали ліричні пісні з характерними приспівами «Купала на Йвана!» або подібними звертаннями. Окрім ліричних наспівів, зустрічаються й короткі купальські приспівки — жартівливі, з простими сюжетами й легкою мелодикою.

Купальські
АудіоНазваЖанрМісцеТрив.ТекстНоти
0:00 02:08
100
Як посію рожу та над водою
Купальські
с. Клюшниківка, Миргородський район02:08

Як посію рожу та над водою,
Чи не піде дощик стороно(ю).

Стороною дощик, та й стороною,
Та на мою же рожу же червону(ю).

Та й на мою рожу а червоную,
Та й на мою же м’яту кучеряву(ю).

Та й на мою м’яту кучерявую
Та й на мою косу русяву(ю).

Шо у мене коса та й до пояса,
Шо в мене кіснички же по череви(чки).



0:00 03:34
100
Як посію рожу та й над водою
Купальські
с. Клюшниківка, Миргородський район03:34

Як посію рожу та й над водою,
Чи не прийде дощик стороно(ю).

Стороною дощик та й стороною,
Та й на мою же рожу червону(ю).

Та й на мою рожу а червоную,
Та й на мою же м’яту й кучеряву(ю).

Та й на мою м’яту кучерявую,
Та й на мою же косу же русяву(ю).

Шо у мене коса та й до пояса,
Шо в мене кіснички же по череви(чки).

Як піду я до батенька попрошуся,
Чи не пустить мене батько погулять?

Я й сам, доню, не піду, і тебе не пущу,
Через село вода ллється,
А на морі хвиля б’ється,
А в долині роса впала,
Там дівчата в’ють Купала на Йва(на)(!

Купався Йван, довелося й нам,
Купався Мусій, довелося й усім,
Купала на Йва(на)!

Купалочка, де твоя дочка?
Сидить у садочку, вишива сорочку,
Тонкою біллю на Святу неділю,
Купала на Йва(на)!

Ой, льон, рубай льон,
Рубай дерево зельон,
Ой, Уляна, рубай льона,
Рубай дерево зельоне,
Сирота!


0:00 01:20
100
Ходить кониченько понад гречкою
Купальські
с. Клюшниківка, Миргородський район01:20

Ходить кониченько понад гречкою,
За ним козаченько же з уздечко(ю).

Ой, постой же, коню, я осідлаю,
Поїду дівчину же одвіда(ю).

Ой, чи вона жива та чи здорова,
Молода дівчина чорнобро(ва)?

0:00 00:57
100
Іван купавсь та й нам придавсь
Купальські
с. Шарівка, Валківський район00:57

Іван купавсь та й нам придавсь.
На Івана Купала, на Івана Купала.

Цвіти рвали, віночки в’язали.
На Івана Купала, на Івана Купала.

Віночки в’язали, на воду кидали.
На Івана Купала, на Івана Купала.

На воду кидали, вогні зажигали.
На Івана Купала, на Івана Купала.

Вогні зажигали, з святом поздоровляли.
На Івана Купала, на Івана Купала.

0:00 02:33
100
Ої чий же то льон
Купальські
1

Інформації

с. Добропілля, Валківський район02:33

Ої чий же то льон та й заріс бур’яном,
Купала на Йван(а).

(Ой чи я ж то молода та не виполола?)

То ж Маренчин же льон, що заріс бур’яном,
Купала на Йвана(а).
А Маренка молода та й не виполола,
Купала на Йван(а).
Сьодня Купала, а завтра Івана,
Купала на Йван(а).
Купався Мусій та й упав у кисіль,
Купала на Йван(а).
Купався Денис та й на кладці завис,
Купала на Йван(а).

0:00 02:17
100
Було у вдови дві дочки
Купальські
1

Пісні з особистого та родинного життя

с. Крячківка, Пирятинський район02:17

Було в вдови дві дочки, (двічі)
Обидві як зірочки.

Старша меньшу питає, (двічі)
Кого ж вона кохає?

Старша меншій відмовля, (двічі)
Що кохає Василя.

Ходьом, сестро, до броду, (двічі)
Подивімось на воду.

Подивімось у воду, (двічі)
Котра краща на вроду.

Старша меншу попхнула, (двічі)
Та й на море гукнула.

Пливи, сестро, потопай, (двічі)
Про кохання забувай.


0:00 00:26
100
Та купався Іван
Купальські
м. Балаклія, Балаклійський район00:26

Та купався Іван
та й у воду впав,
Купала на Йвана!

Та купався Мусій,
доведеться й усім,
Купала на Йвана!

На калині роса впала,
в нас на вулиці Купала,
Купала на Йвана!

0:00 00:15
100
Кроповоє колесо
Купальські
с. Польова, Дергачівський район00:15

Кроповоє колесо,
Вище тину стояло,
Много дива видало,
Чи бачило колесо,
Куди милий поїхав,
За ним трава полягла
І діброва весела,
Купала на Йва(на)!


0:00 01:20
100
Як посію рожу да над водою
Купальські
1

Петрівчані

с. Крячківка, Пирятинський район01:20

Як посію рожу да над водой(ю),
Чи не піде дощик да стороно(ю)?

Чи не піде дощик да стороною
Да на мою рожу да червону(ю)?

Да на мою рожу да червоную,
Да на мою м’яту кучеряву(ю)?

Да на мою м’яту кучерявую,
Да на мою косу да й русяву(ю)?

0:00 00:15
100
На Петра хліб пекла
Купальські
с. Петропілля, Лозівський район00:15

На Петра хліб пекла,
На Івана вибирала,
Івана Купала,
Та й у воду впа(ла)!
И-и-их!

Купальські пісні звучали на фоні яскравих обрядових дій. Усі етапи святкування супроводжувалися співом. На Слобожанщині зафіксовано багато варіантів святкових дерев і ляльок, які були головним символом і зазвичай називались «маринками». Їх виготовляли з гілок вишні, клена татарського, трави (будяка, куги, соломи), глини, одягу. Прикрашали стрічками, квітами, ягодами. До свята готували частування: яєчню, молоду картоплю, сало, вишневе «вино». Купала – свято, коли можна було виявити і знешкодити відьом, зібравши цілющий попіл від багаття. Водили хороводи, палили вогнища, стрибали через них і через купи кропиви чи будяків. Завершувалося святкування ритуалом «топлення» головного символу — дерева чи ляльки (у річці, ставку або копанці), а також пусканням вінків на воду. Саме в ці моменти купальські пісні виконували з особливим натхненням і вірою у їхню магічну силу.

Магічний зміст свята давно втратився. Уже з ХІХ століття Купала набуло розважального характеру, а з часом стало частиною дитячого фольклору.