Весільні
За століття розвитку самобутньої української культури весільний обряд став складним дійством, насиченим магічними ритуалами, чудовими піснями й яскравими розвагами. У весіллі відображалися всі соціальні та культурні надбання громади, правила і моральні норми – шанування померлих предків і живих родичів, односельців, переживання за щасливе майбутнє молодої пари, міцність шлюбу, народження дітей, добробут і мирне співіснування членів громади. Тож весілля ніколи не було лише сімейним святом. Без розігранного «для людей» сільського весілля навіть за умови вінчання (чи пізніше розпису в РАГСі) громада не визнавала законність одруження.
Українські весільні пісні формувалися століттями, створюючи певну музичну структуру обряду. Оскільки деякі весільні традиції зберігалися ще до останніх десятиліть, цей жанр на Слобожанщині та Полтавщині є одним із найповніше збережених у фольклорі. В деяких селах наприкінці ХХ ст. ще вдавалося записати повний весільний обряд із піснями, загальна кількість яких у межах одного села могла сягати від 100 до 200 зразків.
Велика група пісень, очевидно найдавніша, пов’язана зі старовинними ритуалами: випіканням весільних хлібів, запрошенням гостей, викупами, благословінням молодих, проводами до шлюбу, оберегами під час перебування на вулиці чи в дорозі. Наспіви таких пісень зазвичай містять інтонації заклику, своєрідного сигналу-сповіщення. Більшість відомих весільних приспівок коментували дії учасників, висміювали їх, найбільше – дружок та бояр. Це були короткі, жартівливі мелодії, які звучали впродовж усього весілля безперервним потоком. Під час застілля дружки-подруги нареченої виконували ліричні весільні пісні, схожі за змістом на побутові. Серед них зустрічаються зразки сирітської лірики, якою підтримували наречену-сироту, вшановуючи її померлих батьків.
На Слобідській Україні та Полтавщині весільні пісні майже завжди багатоголосні – з одноголосними або парними заспівами-перегуками. Виконувалися вони відкритим, яскравим тембром. Проте існують унікальні місцеві традиції, де збереглася особлива манера співу «тончиком» – високим писклявим голосом. На Харківщині в деяких селах усі весільні пісні співалися виключно так (с. Яковенкове, с. Шолудьківка), а на Полтавщині та в інших селах Харківщини цей тембр був доповненням до звичного горлового звучання основних голосів.
Весільні пісні майже безперервно звучали від початку підготовки до весілля (випікання короваю) до його завершення на другий післявесільний день. Співали їх переважно жінки (коровайниці, дружки, свашки), але в окремі моменти долучалися й молоді бояри-хлопці.
| Аудіо | Назва | Жанр | Місце | Трив. | Текст | Ноти |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ой із-за гори кам’яної | Весільні | с. Терни, Лубенський район | 02:07 |
Ой із-за гори кам'яної,
| ||
| Полети соколе далеко у поле | Весільні | с. Геніївка, Зміївський район | 03:42 |
Полети, соколе, далеко у поле,
| ||
| Ненько моя, та й не гай мене | Весільні | с. Басове, Золочівський район | 01:09 |
Ненько моя, та й не гай мене, Ненько моя, та й не гай мене, Тепер нічка та темненькая, Тепер нічка та темненькая, Будем їхать та й заблудимо, Ми поїдем та й заблудимо, | ||
| Ой де великий двір | Весільні | с. Клюшниківка, Миргородський район | 03:23 |
Ой де великий двір, а маленький збір, Ой нема родини ні половини, Ой пошлю соловейка, пошлю маленького, Ой іще соловейко не долітає, Ой чого ж ти летиш, мій соловейко, Од твого дитяти, од сиротяти, | ||
| Моя ти душенько, молода Марійко | Весільні | с. Писарівка, Золочівський район | 00:22 | |||
| Віддала мене матуся моя | Весільні | с. Писарівка, Золочівський район | 03:36 |
Віддала мене матуся моя за далекиї гори, - двічі Та й заказала, заговорила, щоб сім год не ходила, - двічі Не ходила год, не ходила два, а на третій спочила, - двічі Ой як схватюся, перекинуся сивою зозулею, - двічі Та й сяду, впаду в батенька в саду на солодкій яблуні, - двічі Буду кувати, не промовляти, щоб не впізнала мати, - двічі Ой вийшла мати в сад воду брати, ще й зозулю слухати, - двічі Я й не зозуля, я й не лугова, я твоя домашняя, - двічі | ||
| Жалько ж мені батькового двору | Весільні | с. Софіївка Каховський район | 01:17 |
Жалько ж мені батькового двору, Та тільки жи було б Лєночки ходити, Ой годи жи, доню, старому й малому, | ||
| Відчиняй, свате, хату | Весільні | м. Маріуполь | 00:17 |
Приїзжають до двору, до женіха. Співають там: Відчиняй, свате, хату, | ||
| Ой по нашій вулиці роза цвіте | Весільні | с. Некременне, Олександрівський (Краматорський) район | 01:24 |
Раніше, коли дівчина виходила заміж, був такий дуже хороший звичай: старша дружка водила наречену, ходили із шишками, заходили у двір до родичів, до сусідів, кланялися, запрошували на весілля і давали шишку, а із-заді чоловік десять ішло дівчат, дружки, які співали пісні. Ось ми зараз їх проспіваєм. Ой по нашій вулиці роза цвіте, | ||
| Ой ішли же дружечки рядочком | Весільні | с. Некременне, Олександрівський (Краматорський) район | 00:37 |
(Ой) ішли же дружечки рядочком, |
.